تفاوت بیتکوین و اتریوم

بیت کوین و اتریوم دو غول بزرگ دنیای رمز نگاری شده و از پیشتازان بازار کریپتوکارنسی محسوب می‌شوند. این دو رمز ارز جزو شناخته شده‌ترین ارزهای این بازار مالی هستند که قسمت اعظم سهم بازار را از آن خود کرده‌اند. با توجه به محبوبیت بسیار زیاد بیت کوین و اتریوم ممکن است برای افرادی که تازه به جمع اعضای جامعه ارزهای دیجیتال پیوستند این سوال پیش بیاید که آن‌ها چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارند. با اینکه ارز دیجیتال بیت کوین پادشاه بلامنازع ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود و نمی‌توان نقش آن را در پایداری و تغییرات بازار انکار کرد، برخی معتقدند بیت کوین خیلی هم بهتر از اتریوم نیست!

قدرت انکار نشدنی بیت کوین در بازار

ارز دیجیتال بیت کوین قدرتمندترین و با ارزش‌ترین ارز رمز پایه و یک ارز دیجیتال توزیع شده به شکل همتا به همتا است که می‌تواند در لحظه و بدون حضور عوامل واسطه به شکلی کاملا امن بین دو نفر در هر موقعیت جغرافیایی ممکن انتقال پیدا کند. این ارز دیجیتال که به عنوان پول دیجیتال در نظر گرفته می‌شود می‌تواند بین کاربران مختلف در سراسر جهان مبادله شود و به تنهایی چیزی حدود ۶۰ درصد از سهم کل یازار رمز نگاری شده را از آن خود کرده است. جالب است بدانید حدود ۵۰ درصد معاملات بازار ارزهای دیجیتال به بیت کوین اختصاص داده می‌شود. از طرفی اتریوم هم دومین ارز رمز پایه دنیا به لحاظ میزان سرمیه‌گذاری در بازار در نظر گرفته می‌شود. بیت کوین حاصل نبوغ فردی ( یا تیمی ) به نام ساتوشی ناکاماتو است که حدود ۱۰ سال از پیدایش آن می‌گذرد.

ساتوشی ارز دیجیتال بیت کوین را بر مبنای فناوری بلاک چین خلق کرده است. بلاک چین در حقیقت مانند یک دفتر ثبت عمومی خیلی بزرگ است که تمام معاملات انجام شده و همچنین تاریخچه تمامی تراکنش‌ها در آن ثبت می‌شود. ماینرها یا استخراج‌گران بیت کوین هم با بررسی و تایید تراکنش‌ها در بلاک‌های بلاک چین به حفظ امنیت شبکه کمک می‌کنند. ارز دیجیتال بیت کوین به لطف بهره‌گیری از تکنولوژی بلاک چین غیر قابل جعل بوده و تراکنش‌های آن بدون هیچ‌گونه تقلبی صورت می‌گیرد. پس از شکل‌گیری بلاک جدید در شبکه بیت کوین و انتقال آن به بلاک چین، دیگر امکان تغییر بلاک شکل گرفته وجود ندارد. تراکنش‌های انجام شده در دفتر عمومی ثبت شده و هر لحظه قابل بررسی و مشاهده هستند.

خلق اتریوم

این در حالی است که چهار سال پس از خلق بیت کوین، دومین ارز محبوب رمز نگاری شده یعنی اتریوم در سال ۲۰۱۳ توسط جوان نابغه برنامه نویس ۲۰ ساله به نام ویتالیک بوترین به دنیا معرفی شد. سیستم اتریوم در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۵ با پیش فروش ۹٫۱۱ میلیون کوین به صورت فروش جمعی آغاز به کار کرد. خریداران اتریوم در این روز ارز مورد نظر خود را به وسیله بیت کوین خریداری کردند.

اگر بیت کوین یک ارز دیجیتال باشد اتریوم مطمعنا چیزی فراتر از آن است. اتریوم در واقع یک پلتفرم بلاک چین است که مزایا و کارکردهای فراوانی دارد. می‌توان گفت مهم‌ترین عامل متمایز کننده این دو رمز ارز فناوری پشتیبانی‌کننده هر یک از آن‌هاست. مهم‌ترین ویژگی اتریوم را می‌توان ساخت قرار دادهای هوشمند آن دانست. قراردادهای هوشمند با استفاده از تکنولوژی بلاک چین امکان انجام دادن هوشمند کارها را فراهم می‌کنند و ارتباط بین دستگاه‌های مختلف را هوشمند می‌سازند.  برای مثال در آینده می‌توان به لطف همین قراردادهای هوشمند از تاکسی‌های بدون سرنشین بهره برد.

مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و اتریوم

پس می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و اتریوم در این است که بیت کوین یک ارز دیجیتال و اتریوم یک پلتفرم غیر متمرکز است.

در حقیقت قرارداد هوشمند شامل یک کد کامپیوتری است که مجموعه‌ای از قوانین از پیش تعیین شده را در بر دارد. این قرارداد روی یک بلاکچین و مجموعه شرایطی که تمام شرکت‌کنندگان در قرارداد هوشمند در تعامل با یکدیگر می‌پذیرند، اجرا می‌شود. در صورتی که تمامی شرایط پذیرفته شده اجرا شود این قرارداد خود به خود عمل می‌کند.

از اتریوم می‌توان برای انجام کارهایی مثل مشخص کردن دارایی، اثبات عضویت و …. توکن دیجیتال ساخت. قراردادهای اتریوم با هر کیف پول اتریومی هماهنگ هستند و برای ساختن توکن خود کافی است منبع کدهای اتریوم را از سایت رسمی اتریوم دانلود کنید.

سایر تفاوت‌های فرعی بیت کوین و اتریوم

البته جدا از تفاوت‌های اصلی بیت کوین و اتریوم از موارد زیر می‌توان به عنوان تفاوت‌های فرعی این دو دارایی یاد کرد.

زمان تشکیل بلاک در بیت کوین و اتریوم متفاوت است. این زمان برای تشکیل بلاک بیت کوین ۱۴ و در اتریوم حدود ۱۰ دقیقه است. اتریوم با استفاده از پروتکل Ghost قادر به کاهش زمان تشکیل بلوک شده است.

مدل اقتصادی بیت کوین و اتریوم نیز تفاوت زیادی دارند. پاداش استخراج هر بلوک جدید در بیت کوین هر چهار  سال یک بار و طی فرایندی که هالوینگ نام دارد نصف می‌شود اما این اتفاق برای اتریوم هرساله رخ می‌دهد.

روش محاسبه کارمزدهای تراکنش در بیت کوین و اتریوم متفاوت است. کارمزدهای اتریوم بر حسب پیچیدگی محاسباتی، میزان پهنای باند و فضای ذخیره سازی محاسبه می‌شوند ولی کارمزد تراکنش‌های بیت کوین فقط نسبت به اندازه و زمان مورد نظر محاسبه می‌شود.

اتریوم بر خلاف بیت کوین دارای تورینگ کامل است. این بدان معنی است که نسبت به سخت افزار، هر چیزی را می‌توان محاسبه کرد. این موضوع در ارز دیجیتال بیت کوین وجود ندارد.

اتریوم با جمع سپاری و جذب سرمایه‌گذار شروع به کار کرد در حالی که بیت کوین ابتدا به دنیا معرفی شده و سپس استخراج کنندگان اولیه بیشترین بیت کوین‌های به دست آمده را در اختیار گرفتند. طبق برنامه اتریوم در سال پنجم شکل گیری این دارایی، ۵۰ درصد اتریوم‌ها به استخراج‌کنندگان تعلق خواهند داشت.

– اتریوم مانع از فعالیت استخر‌های استخراج  متمرکز می‌شود.

اتریوم با استفاده از الگوریتم هش خود به اسم Ethash اجازه استفاده از کارتهای گرافیک (GPU) را به جای دستگاه‌ها و پردازنده های ASIC فراهم می کند.

پس پاسخ به این سوال که بیت کوین بهتر است یا اتریوم بسیار دشوار است به این دلیل که مقایسه این دو دارایی اساسا مشکل دارد. این دو پروژه با اهداف متفاوتی پدید آمدند، بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال نسبتا پایدار و همتا به همتا به دنیا معرفی شد و این در حالی است که هدف از خلق اتریوم هوشمند سازی بیشتر ارتباطات و قراردادها بوده و ارز مخصوص آن برای فرایند‌های پرداخت این قراردادهای هوشمند به کار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید